Domov | O Zborniku | SDUTSJ
Inter Alia 2, Ljubljana, februar 2011
ISBN: 978-
ISSN:
Klavdija Hrenko Podergajs in Tanja Ostrman Renault
Izzivi študija na daljavo/e-
IZVLEČEK
Uporaba najnovejših tehnologij v učnem procesu ni novost, prav gotovo pa je uporaba
IKT v 21. stoletju izjemnega pomena za vedno večje število udeležencev v učnem procesu,
saj omogoča t. i. študij na daljavo oziroma e-
V prvem delu se prispevek osredotoči na razloge, ki so privedli do uporabe IKT v učnem procesu. Čeprav najdemo zametke študija na daljavo že v 18. stoletju (učenec in učitelj sta prostorsko ločena), sta razvoj računalniške tehnologije in široka uporaba interneta v tem stoletju dejansko omogočila poučevanje in učenje »kjerkoli in kadarkoli«. V današnjem hitrem času je potrebno izkoristiti vsak trenutek, saj se je delovni čas podaljšal, vedno nova odkritja in posodobitve zahtevajo hitro prilagajanje in učenje novih vsebin oziroma obnavljanje starih. Usvajanje in obvladovanje novih kompetenc, znanj in veščin so danes najpomembnejše konkurenčne prednosti posameznika.
Na eni strani študij na daljavo/e-
V nadaljevanju prispevek predstavi model oziroma izvedbo poučevanja tujih strokovnih
jezikov v visokošolskih strokovnih študijskih programih, ki smo ga razvili na Visoki
poslovni šoli Doba Maribor. Model je primer dobre prakse, saj smo upoštevali vse
komponente učenja tujega jezika in jih kar najbolj podprli z IKT. Mentorji in učitelji,
za katere smo pripravili dodatna usposabljanja, predstavljajo najpomembnejšo podporo
študentom med učnim procesom. Predmeti potekajo v virtualnem učnem okolju Blackboard,
obvezno gradivo pa je multimedijsko učno okolje Tell Me More (Auralog). Rezultati
spremljanja uspešnosti študentov nam kažejo, da so študenti študija na daljavo/e-
Zadnji del prispevka je namenjen evalvaciji. Iz grafov je razvidno, da uspeh študentov
študija na daljavo/e-
Končno pa lahko rečemo, da ima študij na daljavo/e-
Ključne besede: tuji strokovni jezik, študij na daljavo, e-
1. Uvod
Današnji čas je vse prej kot naklonjen počasnemu sprejemanju in spreminjanju informacij.
Boj za obstanek je vedno trši in delavniki so se za marsikoga pomaknili iz 8 na 10
ali celo več ur. Študirati v takih pogojih je ne samo izjemno težko, ampak za marsikoga
nemogoče. Po drugi strani delodajalci in trg dela zahtevajo vedno nove kompetence,
spretnosti, znanja in veščine. Visoka poslovna šola Doba Maribor je v študijskem
letu 2005/2006 svojim študentom ponudila študij na daljavo/e-
Na eni strani študij na daljavo/e-
2. Teoretična izhodišča
Zametke izobraževanja/učenja na daljavo kot oblike izobraževanja, kjer sta učenec
in učitelj prostorsko in časovno ločena, najdemo že v 18. stoletju, sodobno izobraževanje
na daljavo pa se je razvilo v 19. stoletju. Od takrat pa do danes je izobraževanje
prešlo od »papirja in pisala ter poštnega pošiljanja izdelkov do analognih avdio-
Proces digitalizacije vseh družbenih in življenjskih področij prav tako pritiska
na področje izobraževanja. Wache (2010) definira »e-
3. Tuji poslovni jeziki na Visoki poslovni šoli Doba Maribor
Študij na daljavo je Doba prvič ponudila že leta 2000, v študijskem letu 2005/2006
pa je dopolnjen model študija na daljavo/e-
Poseben izziv študija na daljavo/e-
V študijskih programih se izvajajo naslednji predmeti tujih jezikov: Poslovno komuniciranje in interkulturni dialog – TJ1/1 (angleščina / nemščina / italijanščina / ruščina), Jezik stroke in evropska dimenzija – TJ1/2 (angleščina / nemščina / italijanščina / ruščina), Poslovni jezik – 2. tuji jezik (angleščina / nemščina / italijanščina) ter Poslovni jezik – 3. tuji jezik (italijanščina / francoščina) v dodiplomskih visokošolskih strokovnih študijskih programih ter Kitajščina z značilnostmi azijske poslovne kulture in Ruščina z značilnostmi slovanske poslovne kulture v podiplomskem magistrskem študijskem programu.
4. Model izvedbe tujega jezika kot primer dobre prakse
4.1. Priprava in izvedba
Model izvedbe tujega jezika je primer dobre prakse, v katerem so upoštevane vse naslednje komponente učenja tujega jezika: študent, učitelj, tehnologije in učne vsebine.
Ciljna skupina študentov študija na daljavo/e-
Kot vsi predmeti pri študiju na daljavo/e-
Slika 1: Prva stran predmeta v virtualnem učnem okolju Blackboard
Slika 2: Učna pot v multimedijskem učnem okolju Tell Me More
Podpora študentom v virtualnem učnem okolju Blackboard sta nosilec predmeta oz. učitelj in mentor – t. i. Learning Providers, kot ju imenuje Wache (2010). Učitelj načrtuje učni proces in na podlagi učnega načrta, ciljev ter kompetenc pripravi načrt po tednih in po tematskih sklopih. Prav tako določi metode, naloge ter oblike preverjanja in ocenjevanja znanja. Učitelj je tako bolj dejaven pred pričetkom učnega procesa. Mentor med učnim procesom skrbi za skupino študentov (največ 30 študentov v skupini), ki študira predmet v določeni spletni učilnici. Naloge mentorja so svetovanje in podpora pri študiju, organiziranje in dnevno spremljanje dela študentov pri predmetih, dajanje povratne informacije o študentovem napredovanju v sodelovanju z nosilcem predmeta.
Za učitelje in mentorje se pripravijo uvajalna in letna usposabljanja, kjer si pridobijo
dodatna znanja na področju motivacije pri e-
4.2. Evalvacija
Evalviranje izvedbe in rezultatov pri tujih strokovnih jezikih poteka na nivoju izvajalcev in na nivoju študentov. Izvajalci – učitelj in mentorji – na evalvacijskem razgovoru s strokovnim sodelavcem Dobe ocenijo potek predmeta, prednosti in slabosti. Prav tako se meri število prijav na prvi izpitni rok, odstotek uspešnosti študentov na njem ter zadovoljstvo študentov z izvedbo predmeta v celoti. Na koncu predmeta poteka tudi anketiranje študentov, ki dajejo podatke še o zadovoljstvu z učiteljem, mentorjem, gradivi, učnim okoljem ipd.
Iz grafa 1 je razvidno, da se na prvi izpitni rok prijavi več študentov študija na
daljavo/e-
Graf 1: Odstotek prijav na prvem izpitnem roku na tradicionalnem študiju in študiju
na daljavo/e-
Iz grafa 2 je razvidno, da so študenti tradicionalnega študija na prvem izpitnem
roku uspešnejši kot študenti študija na daljavo/e-
Graf 2: Odstotek uspešnosti na prvem izpitnem roku na tradicionalnem študiju in študiju
na daljavo/e-
Iz grafa 3 je razvidno, da so študenti tradicionalnega študija s predmeti tujih jezikov
v povprečju bolj zadovoljni kot študenti študija na daljavo/e-
Graf 3: Primerjava zadovoljstva študentov tradicionalnega študija in študija na daljavo/e-
Rezultati spremljanja uspešnosti študentov nam kažejo, da študenti študija na daljavo/e-
5. Zaključek
Študij na daljavo/e-
Tuji jeziki pri e-
Končno pa morajo imeti nosilci predmetov in mentorji dobro razvit čut za empatijo,
pozitivno usmerjenost in motiviranost, predvsem pa morajo najprej sami uživati pri
e-
Viri
Heutl, E. (2010). Neue Medien und Fremdsprachenlernen. Mediendidaktische Aspekte
von Sprachanwendungen am Beispiel des Programms "Sieben Siebe". Dostopno na: http://www.fernuni-
Lee, M. J. W. in Chan, A. (2007). Pervasive, lifestyle-
Wache, M. (2010). E-
(CC) SDUTSJ 2011. Zbirka Inter Alia je objavljena pod licenco Creative Commons
Priznanje avtorstva-